Minä & Minä

Minä & Minä on mun teatteridiplomin nimi, jonka tein näyttelijänä. Tammikuussa kävin ystäväni Mikin kanssa teatterissa ja keskustelunaiheet pyöri hyvin paljon teatterin ja muiden yhteisten kiinnostusten kohteiden ympärillä. Kerroin Mikille mun ideoista teatteridiplomia varten ja Mikki halusi kirjoittaa mulle kässärin. Ja huh minkä kässärin se kirjoitti.

IMG_9309_Fotor

Minä & Minässä kaksi nuorta naista tekevät kysymystestiä, joka somessa pyöri kevään alussa. Kysymystestin on tarkoitus saada kaikki oleellinen tieto keskustelukumppanista. Kysymykset pyörivät elämän, arvojen, kuoleman ja luonteen ympärillä. Osa on helppoja, osa ei niin helppoja.

Mun roolihahmo on melko takakireä, hyvin pedantti, järkevä ja kasvatettu tiettyyn muottiin. Keskustelukumppanina toimi Ipu, joka taas on täysin mun vastakohta. Ei koettu tarpeelliseksi keksiä hahmoille nimiä, siksi minä olen minä ja Ipu on Ipu. Keskustelun edetessä Ipu haukkuu mun elämänvalinnat ja ajatusmaailman alas, koska Ipu ei ymmärrä miksi oman tahdon mukaan tekeminen ja sydämen äänen kuunteleminen on mulle niin vaikeaa.

IMG_9319_Fotor

Vähän ironista että mä kirjoitan tätä tekstiä, koska Mikki on niin paljon parempi sanojen kanssa. Ehkä tää selkenee vähäsen, jos luette Minä & Minän käsiohjelmatekstin eli ”lukulasit katsojalle”.

IMG_9321_Fotor

Minä & Minä on kirjoitettu 18-vuotiaan ajatuksia mukaillen. Teos on dialogi elämän risteyskohdassa, jossa tasapainottelevat kaksi eri elämänpolkua: tehdäkö järkevästi kuten aikuiset, vai elääkö lapsuuden naiiveja unelmia tavoitellen. Dialogi pohtii aikuistumista, itsenäisyyttä sekä onnellisuutta. Henkiöiden suhde voi olla syvempi kuin katsoja ensinäkemällä hoksaakaan. Kirjoitusprosessissa käsikirjoittaja ja diplomin tekijä tekivät sanomalehdestä löydettyä testiä, joka lupaa syvää ymmärrystä 30:ssa kysymyksessä. Testi on teoksen tekstin lähtökohta, mutta entä jos tekisitkin testin itsesi kanssa? Oletko todella se, kuka luulet olevasi? Kuinka vaikeaa sydämen äänen kuunteleminen oikeasti on?

IMG_9322_Fotor

Diplomit esitettiin viime keskiviikkona ja palautetta niistä saadaan näyttelijä Antti Laukkariselta ja ilmaisutaidon opettaja Elisa Orrelta. Laukkarinen näyttelee improvisaatioteatteri Häpeämättömissä ja on ollut monesti vierailemassa Vaskiksen teatterikursseilla.

IMG_9329_Fotor

Tän kertoman perusteella voi ehkä pystyäkin jo päättelemään, että miksi diplomin nimi on Minä & Minä. Mun ja muiden ihanien abien diplomit voi nähdä todennäköisesti vielä kerran Gloriassa toukokuun loppupuolella. Yritetään saada järkättyä sinne teatteri-iltama, jossa olis myös livemusaa diplomien lisäksi!

Kuvat on ottanut ihana Suski! 

Toivottavasti vapu ei lopu, mulla se menee töissä!

– Hanna

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s