Pyyhi hiekat pois pillusta pihtari

Nyt kun olen saanut huomiosi ajattelin tilittää asiasta, joka saa mun verenpaineen nousemaan lähes päivittäin. Seksismi, esineellistäminen, huutelu, seksuaalinen ahdistelu ja muu häirintä. Viimeisen kuukauden aikana tavallisten tuijotusten ja ”Hei hyvä perse, onko sillä nimeä?” -huutelujen lisäksi on tapahtunut useampi sattumus, jotka on vituttanut niin paljon, että aattelin nyt purkaa niitä.

Tilanne 1: 

Olen päässyt juuri yövuorosta, kello on vähän yli neljä ja istun bussipysäkillä kuulokkeet korvissa.

Humaltunut mies istuu viereeni, asettaa käden reiteni yläosaan ja kysyy ”Mitäs kauniille tytölle kuuluu?”

Siirrän käden pois ja vastaan jotain melkein kohteliasta.

Mies asettaa käden takaisin reidelleni ja sanoo ”Älä nyt oo tollanen, mä vaan yritän jutella.”

Mmm, kyllä, näin se keskustelu aloitetaankin. Vastaan etten ole juttelutuulella, laitan kuulokkeet takaisin korviin ja siirryn odottelemaan bussia pysäkin ulkopuolelle.

Mies jää istumaan pysäkille ja hetken päästä toinen ilmeisesti hänelle ennestään tuntematon mies istuu hänen viereensä. Utelias kun olen, laitan musat pois ja yritän kuunnella heidän keskusteluaan. Juttelevat ensiksi tavallisesti illoistaan, kunnes käsi reidellä-jäbä alkaa kertomaan, kuinka minä olen pihtarihuora, koska en edes jutellut hänen kanssaan vaan heti vedin herneen nenään.

Olen kyllä aivan mielelläni pihtarihuora, jos se tarkoittaa sitä, etten anna tuntemattomien miesten kosketella mun kroppaa kuin se olisi aivan normaalia.

Tilanne 2:

Olen kävelemässä kaverini kanssa rappusia alas Le Bonkin kattoterassilta kun minulle täysin tuntematon mies läppää minua perseelle.

Minä: Anteeks, mutta mitä vittua toi oli?

Mies: Noh, aattelin et toi olis vieny suoraan actioniin, heh.

Jäin seisomaan suu auki ja mies jatkoi matkaansa.

Tilanne 3:

Olin kävelemässä kotiin Kallion läpi, kello lähenteli neljää. Olin juonut vain muutaman joten kävelyni ei ollut edes kiemurtelevaa. Mies juoksee perääni ja pysäyttää minut, oletin että hän tarvitsee suuntaohjeita.

Mies: Anteeks, mut mun oli pakko pysäyttää sut ku sä olit niin kaunis.

Minä: Ai, noh kiitos.

Mies: No hei mä kävelen sun kanssa, mihis me ollaan menossa?

Minä: No mä oon menossa ihan kotiin.

Mies, samalla kun alkaa tunkemaan kättä vyötärölle: Hei mä saatan sut ni voidaan jutella pidempään.

Minä, vetäydyn pois otteesta: Mä aattelin kyllä nyt kävellä ihan yksin.

Mies: Hei älä oo tommonen, mä vaan haluun sun parasta, mä vaan ihan sun iloks kävelen tässä. (tässä vaiheessa mun teki mieli nauraa päin naamaa)

Minä: No mä kyllä mielummin kävelisin yksin.

Jonka jälkeen aloin kävelemään huomattavasti nopeammin jättäen jäbän seisomaan ja huutelemaan törkeyksiä mun perään. Huudot koostui rasistihuorasta, hiekkapillusta, pihtarista, ämmästä ja muista tavallisimmista loukkaussanoista.

Myönnetään se, olisin voinut olla kohteliaampi ja hienotunteisempi kaikissa kohtaamisissa, mutta se ei muuta sitä faktaa, että tilanteet olisivat tapahtuneet silti ja lopputulos olisi ollut lähes sama, sillä harva humaltunut ottaa pakkeja vastaan kypsästi.

Surullisinta tässä on kuitenkin se, että naiset ovat tottuneet tähän. Asia voidaan nostaa uudestaan ja uudestaan mediaan, mutta nämä käytösmallit ovat pureutuneet niin syvälle normeihin ja kasvatukseen, että muutos vie aikaa. Kuitenkin tämänkin vuoden aikana aina vaan useampi bloggaus, haastattelu tai status on herättänyt paljon keskustelua, joten edistystä on tapahtunut. Tosin tasa-arvon puolustajien, feministien ja maalaisjärjen omaavien ihmisten määrän kasvaessa myös huutelijoiden määrä kasvaa, se nyt vaan on fakta.

Can I Buy You A Coffee? on miehen kirjoittama artikkeli ahdistelusta, jossa hän kertoi sarjasta kuvitteellisia tilanteita, jotka aiheuttivat hänessä samantyylisiä tunteita kuin hän olettaa naisissa heräävän heidän kokiessaan ahdistelua. Miksi naiset aina ylireagoi? blogiteksti käsittelee rakenteellista seksismiä ja on jatkoa mm. Koffgateen ja Vesa Linja-ahon hyvin kohuttuihin postauksiin feministin näkökulmasta.

Tässä postauksessa on mahdotonta löytää ratkaisua, mutta toivon, että tää ainakin herättää keskustelua ja ajatuksia, koska en todellakaan ole ainoa joka näiden asioiden kanssa tappelee.

Ensi viikolla vähän kevyempää asiaa, tai ehkei ollenkaan koska tiedossa on 6 päivää töitä.

– Hanna

8 thoughts on “Pyyhi hiekat pois pillusta pihtari

  1. Hyvä teksti!

    ”Myönnetään se, olisin voinut olla kohteliaampi ja hienotunteisempi kaikissa kohtaamisissa, mutta se ei muuta sitä faktaa, että tilanteet olisivat tapahtuneet silti ja lopputulos olisi ollut lähes sama, sillä harva humaltunut ottaa pakkeja vastaan kypsästi.”

    ^Tämä on niin raivostuttavaa. Minkä takia naisen pitäisi olla kohtelias ja hienotunteinen, kun se toinen osapuoli kajoaa toisen kehoon ilman lupaa? Tiedän, että itsekin teen tätä, olen viimeseen asti kohtelias ja hymyilen nätisti törkeille, iljettäville äijille, jotka kajoaa muhun. Oon ihan tietoisesti joutunut pinnistelemään viime aikoina, että tiuskasen heti takasin, jos niin käy. Olettaen tietysti, että tilanne on semiturvallinen. (Mikä myös on fucked up niin monella eri tasolla: mun pitää hymyillä känniselle ääliölle joka yrittää lääppiä, ettei se vaan käy mun kimppuun, koska en pääse pakoon tilanteesta.)

    Tykkää

  2. Tuota… luitkos nyt tuota Can I buy you a coffee? -tarinaa ihan ajatuksen kanssa loppuun asti? Sehän ei siis ollut kaverin kokemus vaan sepitetty tarina jonka tarkoitus oli saada ihmiset ajattelemaan omaa reaktiota jos joutuu häirinnän uhriksi.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s